Monday, September 24, 2012

MANUSIA BERJIRAN DENGAN SAMPAH


Oleh Muhamad Rafiq Abdul Rahman
Dunia bakal tenggelam dengan timbunan sampah sarap yang dihasilkan sendiri oleh tangan manusia! Masakan tidak, lihat saja situasi pada hari ini, sampah sarap setiap hari bertambah jumlahnya. Manusia pula sering menuding jari dan meletakkan bebanan tersebut kepada pihak berwajib.
Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar, Amerika Syarikat (AS) menghasilkan kira-kira 220 juta tan sampah setiap tahun. Hal ini bersamaan dengan menanam lebih 82 ribu padang bola jika dipadatkan!
Percaya atau tidak, penduduk AS membuang sampah kira-kira enam hingga lapan kilogram setiap hari. Jika hal yang sama dilakukan oleh penduduk dunia, purata pengeluaran sampah setiap hari kira-kira 10 juta tan. Jumlah penduduk AS ialah kira-kira empat peratus daripada penduduk dunia.
Jika diperhatikan di negara yang mempunyai populasi penduduk terbanyak di dunia, seperti China, walaupun negara tersebut memiliki kira-kira 1.3 bilion orang penduduk, kadar pengeluaran sampah di negara Tembok Besar itu sekitar 300 juta tan setahun berdasarkan kajian Nie Yongfeng, pakar pengurusan sisa di Universiti Tsinghua, Beijing.
Yang menariknya pula, United Kingdom (UK) secara puratanya mengeluarkan lebih daripada 434 juta tan bahan buangan setiap tahun. Jika dihitung, sampah itu mampu memenuhi ruang Royal Albert Hall di London dengan tempoh kurang daripada dua jam.
Secara purata, setiap individu di UK membuang sampah tujuh kali berat badan mereka, iaitu 500 kilogram sampah setiap tahun. Pada 2001, isi rumah di UK menghasilkan berat sampah bersamaan dengan 245 buah pesawat jet jumbo seminggu dalam sisa pembungkusan. Selain itu, setiap tahun sebanyak setengah bilion beg plastik diedarkan di pasar raya di seluruh UK. Hal ini bersamaan dengan lebih 290 beg bagi setiap individu di UK.
Malaysia tidak ketinggalan bakal tenggelam dengan longgokan sampah sarap jika tidak ditangani dengan baik. Menurut Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sarawak, Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman, pembuangan sampah sentiasa meningkat dari semasa ke semasa serta kurangnya kesedaran daripada masyarakat tentang permasalahan ini.
Jelasnya lagi, Malaysia menggunakan kira-kira lapan bilion penggunaan beg plastik dalam tempoh setahun. Dalam sehari terdapat kira-kira 30 ribu tan sampah dibuang ke tapak pelupusan sampah di seluruh negara. Hal ini bersamaan dengan kira-kira 1.5 kilogram sampah dibuang setiap hari oleh penduduk di bandar dan 0.8 kilogram penduduk luar bandar.
Ketika ini, sebanyak 114 daripada 290 buah tapak pelupusan sampah di seluruh negara berada dalam keadaan yang cukup tenat. Lebih malang lagi, hanya tujuh buah tapak pelupusan sampah di negara ini merupakan tapak pelupusan mesra alam.
Dengan populasi penduduk di negara ini yang bertambah saban tahun, khususnya pembuangan sampah yang tidak bersistematik dan kurangnya kesedaran untuk melakukan kitar semula, berkemungkinan besar negara bakal berhadapan dengan pencemaran yang cukup dahsyat.
Menurut Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu pada Mei 2011, penduduk dunia akan bertambah daripada tujuh bilion orang pada 2011 kepada 9.3 bilion orang menjelang 2050 dan 10.1 bilion orang pada 2100.
Persoalannya, dengan pertambahan penduduk dunia setiap tahun, adakah peningkatan pembuangan sampah di seluruh dunia juga meningkat? Jangan sampai jumlah sampah di dunia lebih tinggi sehingga mampu melemaskan penduduk bumi!

No comments:

Post a Comment