Wednesday, October 2, 2013

SITUASI EKONOMI AMERIKA

KUALA LUMPUR: Pada tahun 2009, satu situasi berlaku di Malaysia di mana bajet tahun 2010 hampir sahaja tidak dapat diluluskan kerana ketidakhadiran ahli parlimen.

Pada hari ini di Amerika Syarikat pula, presiden Barack Obama dikatakan terpaksa melalui situasi hampir sama ekoran Dewan Rendah negara itu yang dikuasai wakil parti Republikan tidak menyokong pelan kesihatan kerajaan yang digelar Obamacare.

Dalam satu diskusi Agenda Awani pada Selasa, dua penganalisis iaitu Felo Utama KITA, Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Dr K S Nathan dan Pengerusi Yayasan RIGHTS Yusmadi Yusoff sama-sama melihat situasi ini tidak akan berlarutan.

Yusmadi turut berkata pebezaan ini menunjukkan kematangan demokrasi Amerika Syarikat.

“Demokrasi berterusan sehinggalah di dewan perwakilan. Sekiranya parlimen Malaysia sampai demokrasi matang sampai begitu, rakyat akan tahu setiap sen dibelanjakan mesti melalui pemimpin yang dipilih, mereka juga akan menggagalkan pemimpin yang tidak bertanggungjawab.”

“Saya rasa ini memberi mesej politik kepada rakyat bahawa mereka ada hak demokrasi.”

                                      

Sementara itu, Nathan berkata kepentingan politik jelas satu pertimbangan dalam hal ini dan berkata, sekiranya perkara ini berlarutan, parti politik Republikan akan dipersalahkan.

“Saya rasa tidak begitu benar bahawa kebanyakkan rakyat tidak menyokong Obamacare. Kalau mereka tidak sokong, saya rasa Obama tidak akan membentangkannya.

“Republikan tidak mahu sekiranya rancangan Obamacare berjaya Demokrat akanmen jadi parti yang popular. Boleh dikatakan, kepentingan politik turutdiambil kira (dalam hal ini).”

                                      

Fakta penting operasi terhenti AS:

- Telah berlaku 18 kali sejak 1976

- Kali terakhir 17 tahun lalu (terakhir pada 1995 semasa pentadbiran Bill Clinton, iaitu 21 hari)

- 800,000 pekerja terjejas & tidak menerima bayaran

- Kerugian ekonomi sehingga 50 bilion dolar

No comments:

Post a Comment