Sunday, June 29, 2014

EKONOMI MALAYSIA DI ZON SELAMAT: IDRIS

EKONOMI MALAYSIA DI ZON SELAMAT: IDRIS

idris-jala
Ekonomi Malaysia berkembang baik dengan nisbah perkhidmatan hutang semasa terus menyederhana dan mapan pada 10.7 peratus, dan kini menuju ke zon selamat, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala.
Beliau menjawab artikel yang ditulis oleh William Pesek bertajuk “Is Malaysia Asia‘s Weakest Link” dalam Bloomberg View, bahagian editorial Bloomberg pada 5 Jun lalu, dengan kolumnis mempersoalkan sama ada ekonomi Malaysia akan tumbang selepas Oxford Economics meletakkan Malaysia sebagai negara paling berisiko dalam kajiannya.
Sejak empat tahun lalu, berdasarkan hutang awam dalam peratusan kepada KDNK kekal di bawah siling hutang sebanyak 55 peratus, dan memenuhi sasaran pengurangan defisit fiskal, pada 2013 Malaysia membuat langkah pertamanya ke zon selamat, katanya.
Zon Selamat
Idris berkata,Kumpulan Perunding Boston membangunkan matriks untuk menentukan fiskal 'Zon Selamat' bagi negara, dengan satu paksi memaparkan hutang awam sebagai peratusan daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan satu lagi memaparkan lebihan fiskal atau defisit sebagai peratusan KDNK.
Zon selamat dicapai jika peratusan daripada KDNK menunjukkan hutang awam kurang daripada 75 peratus dan defisit pada empat peratus atau kurang, manakala zon bahaya apabila hutang awam menyamai atau melebihi KDNK dan defisit sebanyak lapan peratus dan ke atas.
Berita disunting daripada Berita Harian

No comments:

Post a Comment