Sunday, June 29, 2014

PERKUKUH INISIATIF PERKASA BUMIPUTERA

PERKUKUH INISIATIF PERKASA BUMIPUTERA

logo-pnb
Permodalan Nasional Bhd (PNB) menggesa syarikat dalam kumpulannya, terutama Syarikat Penerima Pelaburan, untuk melaksanakan nisbah pembayaran dividen sekurang-kurangnya 75 peratus setahun.
Pengerusinya, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid, berkata ketika tahun 2020 semakin menghampiri, kerajaan telah meningkatkan agenda Bumiputera ke tahap lebih tinggi, menjadikannya sebagai Agenda Nasional.
Sehubungan itu, Syarikat Penerima Pelaburan Strategik perlu melaksana dan mengukuhkan inisiatif pemerkasaan Bumiputera mereka,katanya pada majlis Anugerah Kecemerlangan Korporat PNB di Kuala Lumpur, malam kelmarin.
Ahmad Sarji berkata pendapatan dividen amat penting kepada PNB, yang bergantung kepadanya untuk membentuk asas bagi mengisytiharkan pulangan menarik kepada pemegang unit saham amanahnya.
83.6 peratus Bumiputera
PNB kini adalah pengurus bagi 12 produk saham amanahnya, dilanggan oleh 12 juta pemegang unit dengan 190.2 bilion unit dalam edaran. Daripada jumlah unit itu, 83.6 peratus dimiliki Bumiputera dan selebihnya bukan Bumiputera. 
Aset di bawah pengurusan, termasuk dana pemilikannya, kini bernilai RM271 bilion, menguasai 15.6 peratus permodalan pasaran Bursa Malaysia.
Berita disunting daripada Berita Harian

No comments:

Post a Comment