Sunday, June 29, 2014

U-CUSTOMS ATASI KETIRISAN HASIL NEGARA

U-CUSTOMS ATASI KETIRISAN HASIL NEGARA

jabatan kastam
Kuala Lumpur: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) akan menambah jumlah mesin pengimbas kargo daripada 16 kepada 31 melalui pelaksanaan sistem elektronik ‘Ubiquitous Customs’ atau U-Customs, yang mula beroperasi sepenuhnya menjelang Januari 2016.
Menerusi sistem itu, semua kargo atau kontena yang melalui pintu masuk negara, sama ada pelabuhan atau lapangan terbang akan diimbas menggunakan mesin pengimbas ‘pandu-lalu’ sejajar dengan pelaksanaan U-Customs, yang bertujuan memantapkan fasiliti perdagangan dan prosedur perkastaman secara menyeluruh.
Pelaksanaan sistem elektronik yang meminimumkan ‘campur tangan manusia’ itu juga sejajar dengan peningkatan dagangan negara, selain bertujuan mengurangkan ketirisan hasil.
Ketua Pengarah Kastam, Datuk Seri Khazali Ahmad, b erkata U- Customs akan menggantikan Sistem Maklumat Kastam (SMK) yang diguna pakai Kastam sejak 20 tahun lalu.
Tingkat fasiliti dagangan
Katanya, U-Customs bukan hanya menumpukan kepada peningkatan fasiliti dagangan seperti penambahan jumlah mesin pengimbas, tetapi membabitkan pembangunan sistem pengurusan risiko, pengawasan keluar masuk dan modul bayaran cukai secara dalam talian.
Khazali optimis pelaksanaan sistem itu yang sejajar hasrat negara menjadi negara maju menjelang 2020 akan meningkatkan hasil kutipan Kastam selain memenuhi keperluan industri yang semakin mencabar.
Berita disunting daripada Berita Harian  

No comments:

Post a Comment