Sunday, June 29, 2014

‘KURANGKAN AKTIVITI LUAR KETIKA JEREBU’

‘KURANGKAN AKTIVITI LUAR KETIKA JEREBU’


 jerebu---2
Kuala Lumpur: Semua klinik kesihatan awam diarah bersedia menghadapi peningkatan pesakit susulan pencemaran udara di sekitar Lembah Klang yang semakin buruk akibat jerebu.
Indeks pencemaran udara (IPU) semalam menunjukkan lapan kawasan mencatatkan bacaan tidak sihat lebih 100, iaitu Putrajaya (112), Banting (108), Pelabuhan Klang (107), Shah Alam (106), Cheras (106), Nilai (104) serta Petaling Jaya dan Batu Muda, masing-masing 103, manakala 32 lagi kawasan mencatatkan kualiti sederhana kurang 100.
Guna Pelindung Pernafasan
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata semua klinik kesihatan juga sudah diarah memastikan bekalan ubat dan peralatan berkaitan, termasuk penutup hidung dan mulut mencukupi, manakala rakyat pula diminta mengurangkan aktiviti di luar rumah atau memakai pelindung pernafasan jika terpaksa keluar. Semua langkah itu perlu bagi mengelak penyakit berkaitan jerebu, iaitu jangkitan saluran pernafasan (URTI), asma dan sakit mata.
Di Shah Alam, Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), Priscilla Alfred, berkata cuaca panas menyebabkan kadar penggunaan air setiap individu di Lembah Klang meningkat antara dua hingga lima peratus sehari daripada purata 213 liter sedia ada.
Penggunaan Meningkat
Setakat ini, ada dua hingga lima peratus peningkatan dalam penggunaan air di Lembah Klang dengan purata 225 hingga 300 liter digunakan seorang individu sehari sejak cuaca panas dan kering melanda negara. Keadaan itu juga mungkin menyebabkan gangguan air atau masalah tekanan air rendah di sesetengah kawasan.
Bercakap selepas Program Santai Kelab Briged Penyelamat Sungai Puncak Niaga (BPS) di Taman Botani Negara semalam, beliau berkata, SYABAS sudah menyediakan 66 lori tangki yang setiap satu mampu membawa 600 gelen air untuk disalurkan kepada pengguna di kawasan terjejas, selain menyediakan notis pemberitahuan melalui laman webnya.
Berita Disunting Daripada : Berita Harian

No comments:

Post a Comment