Tuesday, July 2, 2013

'JADI NEGARA ISLAM DISEGANI'

 'JADI NEGARA ISLAM DISEGANI'

najib-lambai2
Pasir Puteh: Datuk Seri Najib Razak berkata, beliau mahu menjadikan Malaysia sebagai negara Islam yang kuat, dihormati dan bermaruah.


Najib mahu Malaysia kuat, bermaruah

Perdana Menteri berkata, apabila matlamat itu dicapai, negara Islam lain akan menjadikan Malaysia sebagai contoh, termasuk dalam bidang ekonomi, perdagangan, ilmu dan politik. 
katanya lagi, Islam tidak akan kuat jika ia hanya berpaksikan slogan dan bendera parti saja. Di peringkat OIC (Pertubuhan Kerjasama Islam), Malaysia dihormati kerana di bawah Barisan Nasional (BN) Malaysia menjadi negara yang semakin maju dan berjaya. 

Ujar beliau, jangan nak main slogan, nak main bendera bulan, orang OIC tak hormat pada bendera bulan. Dia hormat kalau kita negara Islam kuat.

Najib berkata, kuat kerana ilmu, ekonomi, perdagangan, politik mantap dan kita menghayati Islam yang berpandu kepada maqasid syariah, inilah yang nak dibawa BN, bukan negara Islam mundur, katanya pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Petai, di sini semalam.

Lebih 20,000 orang menghadiri majlis itu dan ketibaan Perdana Menteri disambut dengan laungan ‘Gelombang Merah’ dan ‘Tukar.’ Meskipun berucap dengan suara serak, Najib bersemangat melaungkan semangat ‘Gelombang Merah,’ ‘Tukar’ dan ‘Hidup BN’ sebelum disahut ribuan hadirin. 

Najib juga menjelaskan PAS tidak berupaya menjadikan Malaysia negara Islam contoh dan dihormati sebaliknya akan menjadi mundur. 
PAS hanya pandai cakap 

Katanya lagi, ,macam mana nak kata ada maruah, pergi OIC, orang Arab kata masalah air di Kelantan pun tak selesai, mu nak kecek gapo (cakap apa)..., katanya yang turut membidas pemimpin PAS yang hanya pandai bercakap, tetapi tidak pergi ke Gaza untuk membantu umat Islam Palestin.

Selain itu, Najib berkata, rakyat Kelantan bakal menikmati lebih banyak manfaat jika memberi mandat kepada BN dan tawaran tujuh projek seperti diumumkannya sebelum ini hanyalah permulaan.

Tujuh janji itu ialah membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai, masjid negeri yang akan menjadi ikon, stadium, kampus bandar Universiti Teknologi MARA (UiTM), membina 3,000 rumah mampu milik, bas rapid Kota Bharu dan menyelesaikan masalah air.

Di Machang, Najib mengumumkan janji membina 2,000 lagi rumah mampu milik di Kota Bharu dan 1,000 di Machang serta lima projek di Tumpat termasuk Jambatan Palekbang yang gagal dilaksanakan PAS.

Beliau berkata, inisiatif itu mula dilaksanakan di Kota Bharu dengan pembinaan 1,000 rumah mampu milik dan pemilihan Machang kerana daerah ini penting kepada BN selain memenuhi keperluan masyarakatnya.

Tentukan hala tuju negara

Di Kota Bharu, Najib mengingatkan rakyat bahawa Pilihan Raya Umum, Ahad ini bukan hanya menentukan siapa memimpin negara, sebaliknya menentukan hala tuju dan masa depan Malaysia.

Oleh itu, katanya, rakyat perlu memilih parti dan pemimpin yang mempunyai wawasan, agenda pembaharuan dan kebolehpercayaan dalam memenuhi harapan mereka.

Najib berkata, rakyat perlu memastikan Barisan Nasional diberi mandat lebih kukuh untuk melaksanakan agenda transformasi yang dirancang, katanya pada majlis pelancaran Tuisyen Percuma Yayasan Orang Kota Bharu Parlimen Kota Bharu di Maktab Sultan Ismail.

No comments:

Post a Comment