Monday, July 8, 2013

PERISIK BRITAIN INTIP E-MEL, TELEFON DIPLOMAT

PERISIK BRITAIN INTIP E-MEL, TELEFON DIPLOMAT

 
edward snowden
London: Agensi pengintipan Britain, GCHQ, berulang kali menceroboh talian telefon dan e-mel diplomat asing apabila negara itu menjadi hos persidangan antarabangsa, malah memasang alat pengintip di kafe internet dalam usaha mendapatkan kelebihan dalam rundingan peringkat tinggi, lapor akhbar Guardian.

Laporan itu, yang terbaru dalam siri pendedahan yang mencetuskan perdebatan di seluruh dunia berhubung skop intipan perisikan Barat disiarkan beberapa jam sebelum Britain dijadualkan merasmikan persidangan G-8 semalam, pertemuan tujuh gergasi ekonomi dunia termasuk Russia di Ireland Utara.
Guna kedudukan
Dakwaan bahawa Britain sebelum ini menggunakan kedudukannya sebagai hos untuk mengintip sekutu dan negara lain yang hadir menjadikan pertemuan itu janggal ketika delegasi tiba untuk berunding.
Kesan diplomatik akibat pendedahan ini boleh menjadi besar,” kata Pakar Akademik Britain, Richard J Aldrich, yang bukunya, GCHQ, menceritakan sejarah agensi itu.
GCHQ enggan memberi komen mengenai laporan itu.
Akhbar itu melaporkan lebih enam helai dokumen dalaman kerajaan diberikan oleh bekas kontraktor Agensi Keselamatan Dalam Negara (NSA), Edward Snowden, sebagai asas laporannya mengenai operasi perisikan GCHQ, yang dikatakan membabitkan, antara lain, menceroboh rangkaian komputer Kementerian Luar Afrika Selatan dan menyasarkan delegasi Turki pada persidangan G-20 2009 di London.
Bahan sumber yang ketulenannya tidak dapat disahkan, turut bercampur aduk. Guardian menyifatkan satu daripadanya sebagai slaid Power Point, satu lagi sebagai kertas taklimat dan yang lain cuma sebagai dokumen.
Sebahagian bahan yang bocor versi sudah disunting sebelum disiarkan di laman web Guardian.
Jurucakap akhbar itu berkata suntingan dibuat atas inisiatif akhbar itu tetapi enggan mengulas lanjut.
Tidak jelas bagaimana Snowden memperoleh dokumen perisikan Britain walaupun dalam satu artikel akhbar itu menyatakan bahan sumber didapati daripada rangkaian dalaman rahsia dikongsi GCHQ dan NSA. Aldrich berkata, beliau tidak terkejut jika bahan GCHQ datang daripada rangkaian dikongsi yang boleh diakses Snowden, menjelaskan NSA dan GCHQ bekerjasama erat sehingga dalam sebahagian bidang ia beroperasi sebagai satu agensi.
Tingkat usaha intip
Satu dokumen yang dipetik Guardian tetapi tidak disiarkan di laman web meningkatkan usaha mengintip telefon pintar.
Guardian memetik dokumen sebagai berkata kemampuan BlackBerry memberikan salinan awal taklimat G20 kepada menteri.
Ia terus melaporkan ‘sasaran diplomatik dari semua negara mempunyai tabiat menggunakan telefon pintar, menambah pengintip mengeksploitasi penggunaan ini pada pertemuan G20 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment