Monday, July 8, 2013

MALAYSIA CONTOH TERBAIK

MALAYSIA CONTOH TERBAIK

malaysia
Kuala Lumpur: Usaha untuk memperkasakan ekonomi wanita global memerlukan kerjasama mantap antara kerajaan dan sektor swasta.

Kerjasama kerajaan, swasta mampu perkasa ekonomi wanita

Presiden Sidang Kemuncak Wanita Global 2013, Irene Natividad, berkata untuk itu Malaysia boleh dijadikan contoh kepada negara luar mengenai kerjasama terjalin antara kedua-dua pihak terbukti berupaya menjana ekonomi wanita.
 
Beliau berkata, Malaysia adalah pilihan tepat untuk wanita yang mempunyai cita-cita dalam bidang perniagaan dan meningkatkan taraf ekonomi mereka melalui perniagaan.


Peningkatan dinamik
Ujarnya lagi, peningkatan ekonomi yang dinamik itu juga menjadikan Malaysia contoh terbaik penggabungan kuasa ekonomi di Asia Pasifik,katanya pada sesi pengenalan Sidang Kemuncak Wanita Global 2013 di sini semalam.
Sidang tiga hari bermula semalam, dihadiri kira-kira 1,000 peserta mewakili lebih 70 negara dan Malaysia menjadi tuan rumah kali ini, khusus bagi membincangkan mengenai kerjasama wanita dalam sektor swasta dan kerajaan untuk meningkatkan tahap ekonomi.
Yang turut hadir pada sesi pengenalan pembukaan persidangan itu ialah Presiden Kosovo, Atifete Jahjaga; Timbalan Presiden Vietnam, Nguyen Thi Doan; Wanita Pertama Zambia, Dr Christine Kaseba dan Wanita Pertama Namibia, Penehupifo Pohamba. 
Natividad berkata, persidangan ini landasan penting bagi wanita untuk bertukar pandangan dan idea dalam memangkin perkembangan ekonomi wanita secara global.
Bleiau berkata, ada perwakilan membawa delegasi usahawan dan ahli korporat wanita negara mereka bagi menerokai peluang perniagaan di Malaysia. Dengan peluang yang ada ini, diharap peluang perniagaan antara wanita global terbuka luas,” katanya.
Sementara itu, delegasi yang hadir menyifatkan Malaysia sebagai negara strategik di Asia Tenggara untuk memperluaskan peluang ekonomi wanita global.
Delegasi dari Amerika Syarikat, Kimberly S Admire, berkata Malaysia mempunyai banyak peluang perniagaan yang terbuka luas untuk dipelopori wanita.
Beliau yang pertama kali datang ke Malaysia memberitahu cara hidup rakyat Malaysia yang majmuk dan harmoni juga menjadi tarikan utama pelabur asing.
Jelas beliau, negara lain patut mencontohi Malaysia yang mengamalkan keterbukaan dan mempunyai banyak peluang ekonomi yang baik dalam semua sektor, katanya.
Kongsi pengalaman
Bagi Phung Kim Vy, dari Vietnam, berkata persidangan itu memberinya peluang untuk berkongsi pengalaman bersama ahli perniagaan wanita berjaya dan membina rangkaian yang lebih luas.
Beliau berkata, persidangan itu juga memberinya banyak maklumat dan pendedahan mengenai cara mengakses pasaran Malaysia dengan lebih dinamik.
Jelasnya, beliau gembira kerana diberi kesempatan untuk menjadi delegasi kali ini. beliau berharap dapat meluaskan rangkaian perniagaan di sini, katanya yang mengusahakan industri pelancongan sejak 20 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment